,

Stoppen met Primark Shoppen? #shopaholics

primark-online-shoppenImpulsief koopgedrag Primark – We hebben er allemaal wel eens last van. Wanneer je langs de etalage van je favoriete winkel loopt en de weerleiding simpelweg niet kunt weerstaan om dat leuke item te kopen. Achteraf (of al bij de kassa) vraag je je af of het nou wel echt nodig was om dat geld voor die kleding uit te geven. Vooral bij winkels zoals de Primark, waar we ons tegoed kunnen doen aan het enorme aanbod van goedkope kleding en andere fashion items trekken we sneller de portemonnee dan bij duurdere winkels. Impulsief koopgedrag kan ook leiden tot ongecontroleerd koopgedrag, wat serieuze (emotionele en financiële) consequenties voor de persoon in kwestie tot gevolg kan hebben. Bij frequent impulsief aankopen doen wordt al snel gesproken van een koopverslaving, iets wat bijvoorbeeld een Primark ons maar al te gemakkelijk maakt. Het winkelen en geld uitgeven, ongeacht of de artikelen enige toegevoegde waarde hebben, kan ook een reactie zijn op versterkte negatieve emoties. Iemand kan door het fijne gevoel van de aankoop bijvoorbeeld tijdelijk zijn/haar somberheid of woede vergeten en even van de nieuwe aanwinst genieten.

Primark verslaafd? Stoppen met Primark Shoppen

Impulsief koopgedrag zien we vooral bij goedkope items, die het gevoel geven dat iemand ‘een goede deal heeft gescoord’, aldus Tom Meyvis, hoogleraar marketing aan de New York University. Het idee dat een product van meer waarde is dan het geld wat je er voor neer hebt gelegd kan een enorm goed gevoel geven. Dit specifieke aankoopgedrag zien we vooral bij kledingwinkels zoals de Primark, die voor een spotprijs kleding aanbieden, waar je elders een tientje meer per stuk voor zou betalen. Zelfs wanneer mensen zich er goed van bewust zijn dat de kleding van slechte kwaliteit is en onder weerzinwekkende omstandigheden worden geproduceerd, gaan de meeste mensen met Primark tassen vol terug naar huis. De vraag is echter waarom het zo makkelijk is om geld uit te geven voor goedkope producten, in plaats van te sparen voor een duurder product, wat ook nog eens mooier of van betere kwaliteit is.

Al vanaf 2007 zijn wetenschappers bezig met de relatie tussen impulsief/ongecontroleerd aankopen en de aantrekkelijke prijs van het desbetreffende item. Afgelopen week toonde een overkoepelende studie van de Amerikaanse universiteiten Stanford, MIT en Canergie Mellon dan toch eindelijk het wetenschappelijke bewezen antwoord aan. Het antwoord hierop is namelijk te vinden in de hoeveelheid plezier die we halen uit het kopen van verschillende producten. Tijdens een onderzoek onder verschillende mensen waarbij de hersenactiviteit tijdens het winkelen werd gemeten, bleek het gevoel van geluk en plezier alleen al toe te nemen bij het kijken naar een budget-vriendelijk product. De echte piek van dit gevoel kwam echter pas bij het daadwerkelijk kopen van het product, in tegenstelling tot een veel minder gelukkig gevoel bij het kopen van duur item. Met deze wetenschappelijke verklaring kunnen we dus eigenlijk gerust zeggen dat we zelf niet helemaal verantwoordelijk zijn voor ons koopgedrag. Onze emoties spelen blijkbaar een belangrijke rol, die niet onderschat mag worden bij de volgende discussie over “of het nou nodig was om weer wat nieuws te kopen?’ Wij worden er gewoon ontzettend gelukkig van, als we voor een klein prijsje een grote, goed gevulde tas van de Primark mee naar huis kunnen nemen!

One Comment